International Ekspansion

Mater sigter mod international ekspansion med afsæt i dansk designtradition og grøn teknologi

Med et stort to-cifret millionbeløb fra growth-fonden, Nordic Alpha Partners (NAP), vil den danske møbelproducent, Mater, nu skalere produktionen og ruste sig til sit internationale gennembrud. Ambitionen er at bringe sine bæredygtige møbler ud på verdensmarkederne og skabe endnu en dansk stjerne på den internationale designhimmel.
Godt design og bæredygtighed behøver ikke at være modpoler. Dét har den danske møbel-virksomhed Mater bevist siden sin start i 2006, hvor kombinationen af miljø- og designbevidsthed fra starten dannede kernen i virksomhedens DNA. Dét har siden resulteret i smukke møbler i certificeret træ eller genanvendt plast og fibre, som i dag er at finde hos bl.a. Starbucks, Mercedes, Four Seasons, The Royal Opera House i London og her på kunstmuseet Lousiana.
Andre store virksomheder har også fået øjnene op for virksomhedens unikke koncept til genanvendelse af affaldsprodukter og bl.a. Carlsberg, Novo Nordisk, BKI og Grohe har fået omdannet rest-produkter fra øl- og kaffeproduktion samt affaldsplast til nye møbler, som de derefter selv har aftaget. Hermed bidrager virksomhedernes møbelindkøb positivt til deres CO2-regnskab og bringer samtidig et håndgribeligt bevis på aktiv stillingtagen til bæredygtighed og cirkularitet til kunder såvel som medarbejdere. Med den nye investering kan virksomheden fra sit hovedkontor i det københavnske Nordvest-kvarter nu fyre op under ambitionerne og rette blikket mod et internationalt gennembrud.
"Samarbejdet med NAP giver os mulighed for at realisere drømmen om at skabe et internationalt møbelbrand baseret på bæredygtighed og tidsløst design - og med produkter bestående af mange forskellige slags affaldsmaterialer fra store virksomheder. For en virksomhed som Mater, er det ikke blot et spørgsmål om at rejse penge, men i langt højere grad at finde en partner, der er vant til at skalere industrivirksomheder ud fra en bæredygtighedsagenda. Dét har vi fundet hos NAP."

- Henrik Marstrand, stifter af Mater

En investering i fremtidens møbelproduktion

Med sin indtræden som hovedaktionær i Mater vil NAP være en aktiv medejer og gennem implementering af sin værdiskabelsesmodel arbejde mod et fælles mål om - inden for de næste 5-7 år - at tidoble omsætningen og ekspandere yderligere i Norden, Tyskland, England og USA. "I Danmark er vi blandt de førende inden for udviklingen af grønne teknologier og har også en stærk designtradition. Derfor er vi i Nordic Alpha Partners glade for at investere i en virksomhed, der har evnet at kombinere disse styrker," siger Jakob Fuhr Hansen, Investment Partner hos NAP. "Vi har samtidigt bidt mærke i, at det er lykkedes Mater at tiltrække store internationale brands til deres cirkulære koncept. Dét mener vi bidrager til at gøre virksomhedens globale potentiale endnu større."

Mater får ny direktør

Som led i omstillingen til den internationale vækst vil Henrik Marstrand fremover fokusere på research og produktudvikling indenfor Maters nye, grønne produktionsteknologi, mens opgaven at eksekvere den ekspansive strategi, vil blive løftet af den nye CEO Ketil Årdal, der tidligere har været kommerciel direktør for Europas største kontormøbelproducent, Flokk Group, udtaler: "Jeg glæder mig rigtig meget til at blive del af en 'purpose'-drevet virksomhed, der er førende på cirkulære løsninger indenfor designmøbler og belysning - og til i samarbejde med Henrik og resten af Mater-teamet at sætte fart i vores vækstplaner." Konceptet og teknologien, der gør det muligt at omdanne affald fra industrivirksomheder og anvende det til designprodukter har givet Mater en 'first-mover'-fordel på et globalt marked, hvor danske møbelproducenter før har gjort sig gældende. "Forbrug er kommet for at blive. Men med nye, innovative løsninger til rådighed, så kan forbruget faktisk medvirke til at rydde op. Altså, jo mere vi forbruger, jo mere affald kan vi fjerne. Dét kan vi nu hos Mater bidrage væsentligt til!", konkluderer Henrik Marstrand.

Om Mater

Mater blev stiftet i 2006 med udgangspunkt i at fremtidens møbelproduktion skulle kunne kombinere bæredygtighed med design af høj kvalitet. Mater samarbejder i dag med en række førende danske og internationale designere, som bl.a. tæller Nanna & Jørgen Ditzel, Space Copenhagen m.fl. Virksomheden beskæftiger i dag 14 medarbejdere, og det forventes med den forestående ekspansion at man inden for 5-7 år vil investere betydeligt i antal medarbejdere og produktion på virksomhedens hovedmarkeder. Mater blev stiftet af tidligere CEO, Henrik Marstrand

Om Nordic Alpha Partners

Nordic Alpha Partners er en hardtech growth-fond oprettet i 2017 med en størrelse på DKK 945 mill. Fonden investerer typisk i etablerede hardtechvirksomheder med en omsætning på 20-150 mio. kr. - og med et potentiale til at lede de store globale transformationer ved enten at anvende eller muliggøre Industri 4.0-teknologi. Nordic Alpha Partners arbejder langt mere operationelt med sine investeringer, end hvad venture- og growth-fonde normalt gør i Europa. Det sker bl.a. med afsæt i en egenudviklet 'Value Creation Model' (VCM).

Se hele Pressemeddelelsen her